søndag 2. november 2008

søndag, trio-trening og forkjølelse

Søndag - og superfint vær! Jeg ville gått en lang tur med hundene, ridd på tur i skogen, vært på hundetrening på Eggemoen + +
- men en nese som konstant renner, verking i kroppen og enda mer svimmel enn til vanlig satte en stoper for de store utskeielsene idag. Merker jeg helst skulle holdt senga (eller sofaen) , men det går bare ann hvis man har noe morsomt å lese -noe jeg ikke har idag.
Så da har jeg fått gjort litt lekser, lagt inn noen bilder på hjemmesidene og trent litt hund her hjemme.
Ute i skogen med Jexie og Fride : treningsmål var innkalling. De to damene her kommer nemlig mest når det passer dem selv (sånn ca 2 av 3 ganger -men det er ikke nok). Begynte allerede i innkjørselen da de stormet avgårde retning skogen. Og med noen flotte tverrvendinger lovet det bra for fortsettelsen.

Ikke bare fikk jeg fine innkallinger - det ble også noen frivillige sitt da de kom inn uten at jeg ropte.

Forstyrrelsene sto i kø. Vi var i skogen der vi hadde spor og gjemsel med hundekurset igår. Jexie fant fort igjen alle gårdsdagens spor -og til og med noen gjenglemte godbiter.
På vei hjem trente jeg ligg & bli med Jexie. Veldig fornøyd, hun valgte bli liggende både da hestene løp rundt og da pus spankulerte forbi. Flink hund!


Trippel- trening på kjøkkengulvet. Pleier være ganske greit, men idag sto utfordringene egentlig i kø : Fenris og Jexie er jo ikke spesielt gode venner og er sjelden i samme rom, Fride har løpetid og er både ukonsentrert og bjeffete -og Fenris prøver seg til stadighet på henne..
Likevel gikk det ganske greit. Vi trente ligg og bli (noe alle syns er greit), sitt og bli (Fenris pleier legge seg) og "gå ut" (en praktisk kommando når man lager mat og ikke orker snuble i 3 bikkjer, 2 katter + div unger... -Jexie syns dette er en vanskelig øvelse, Fenris derimot spinner rundt og ut i rekord-fart og tar med seg alt levende og dødt på veien..)



trioen på kjøkkengulvet. Plasseringen var ikke et kriterie og varierte for hver gang.
Til sist trente jeg litt dør-trening med jexie. Hun har en tendens til å trykke seg frem og smette ut døra. Det gikk veldig fint, vi kom så langt at jeg kunne gå ut og inn alle dørene og sitte i sofaen uten at hun kom inn i rommet. Må bare fortsett med dette fremover nå. Trente litt det samme med Fride - dette er vanskeligere for hun smetter veldig fort ut - og blir fort skremt av døra eller meg. Så må jobe videre med dette med hun også.
Nå er det stille i huset , hunder som sover, katter som er ute, marsvin som er mette (!) og en unge som nynner på rommet sitt :)
Deilig med søndag!




1 kommentar:

Linda sa...

Du får ha god bedring så ses vi på neste trening:). Ser ut som du har fått trent en hel del idag allikevell, massa fina bilder:)