onsdag 2. april 2008

foredrag med Anders Hallgren


I kveld var jeg på foredrag på HiBu med den kjente hundepsykologen Anders Hallgren som er på turne i Norge. Hallgren har drevet med hund hele livet og skrevet en rekke hundebøker (jeg har lest noen - og kjøpte meg 2 av de nyere idag.) Dette foredraget skulle handle om hunders -og hundeeiers psykologi , samt litt om lederskap (som han forøvrig har et eget seminar/foredrag om). Hallgren var en veldig morsom foredragsholder (ingen som sovnet her!) som brukte mye av seg selv - reine skuespilleren - både i hundeskikkelse og hundeeiers. I tillegg syns jeg alt han hadde å si var veldig fornuftig. Ellers synes jeg det ofte er slik med foredrag og clinics at man må plukke litt her og litt der + bruke sin egne sunne(?...) fornuft. Men her var jeg i grunn enig i alt. At han også var veldig positiv -og anbefalte klikkertrening var jo et stort pluss!

Foredraget begynte med litt tilbakeblikk på hundeverden . På 60- og 70- tallet ble veldig mange hunder stemplet som GALE. Hvis ikke harde metoder virket, ble de oftest avlivet på bakgrunn at de var gale i hodet.. Hallgren hadde enda ikke møtt en hund som var gal, men reiste mye rundt for å prøve (endelig) å få oppleve en..

På slutten av 70-tallet var ikke hundene lengre gale , men hadde heller en brist på det mentale. Nå ble mentaltestene veldig populære. Testing av valper (med paraplyer og kjelelokk) resulterte i en generasjon hunder med regnvær-fobi og at flere brukshundfolk kjøpte døve valper (de reagerte jo ikke på grytelokk-bråket..) ;)

På 80-tallet skulle vi være ett med naturen. Da var det inn å oppføre seg som en "hundemor" (bare det at hundemødre ikke gjør sånn - de er faktisk blant de mest tolerante mødrene..) med å bite hunden i øret eller nesa eller riste i nakkeskinnet. (Biting i nesa gikk visst i følge hallgren ganske greit hvis du var heldig å ha en labrador. Eierne til chowchow og spanieler gikk rundt med bitemerker på nesa sjøl..)

Enda litt senere kom LEDERSKAPET : "du må alltid være sjefen!" Dette var svaret på alle problemer.

I følge Hallgren er dette tull. "Glem lederskapet!" Det naturlige lederskap kommer av seg selv fordi det naturlig nok er vi som styrer hundens hverdag. Og i en gruppe dyr er ikke rangordningen så konstant som det vi trudde før (dette ser jeg klart med hesteflokken min. de bytter litt på utfra situasjoner ol.) OG det er IKKE en dominans-ordning, men snarere en underkast-ordning (dvs det er på individene nedover i stigen vi ser hvem som er leder-dyrene). Vi lærte at bare 2 arter har streng konstant rangordning : høner og millitære.

Så det er ny forskning på banen - ergo vi må oppdateres! Glem lederskap. Det er ikke viktig å bestemme over sin hund (men derimot viktig av sosiale grunner å oppdra den). - Lederskap byttes med LÆRERSKAP. - Hvis hunden ikke hører -skyld på lærerskapet ikke lederskapet!
Foredraget inneholdt også mange småhistorier om hunder og eiere -og dagligdagse ting vi kjente oss igjen i. Men som vi ikke alltid husker på.. Som at hunden ser på oss som en del av "teamet" når den skal krangle med en annen hund -eller løpe til dørklokka, og vi løper og "bjeffer" sammen med de.. Etter 14 år med kappløp til døra hver gang dørklokka ringte (med en bordercolliblanding måtte jeg tape..) må jeg si jeg kjente meg igjen. Og har jo vært inne på tanken de siste årene hvorfor jeg ikke brukte 2 dager til å lære Billy et alternativ. Hm..

Litt trøst til slutt: Hallgren (som har reist mye rundt) sa at vi i Norge og sverige var langt fremme ved at vi hadde LYKKELIGE LYDIGE hunder - og dette er vel noe alle bør strebe etter.

Et både morsomt og nyttig foredrag. Jeg drar nok gjerne på fler hvis sjansen byr seg.

1 kommentar:

Kari-Anne Undlien sa...

Knallbra oppsummering Lene! :-D Får jeg lov å linke dette innlegget til bloggen min?

Hallgren ruler!! ;o)