søndag 6. april 2008

Drammen hundefestival

Da var to dager med hundeshow fra ende til annen over.. Sto opp halv sju begge dager og var hjemme halv seks lørdag og halv fem søndag. Fride har deltatt i valpeshow begge dagene. Foruten utstilling var det også lydighetsklasser og agility - så litt av hvert å se på! Over 350 valper deltok på utstillingen , så det var trangt om plassen! Alle tre jentene (zelma, arja, fride) vi hadde med var greie og avslappede, så de ble heldigvis ikke helt utslitt av helga. -men Fride syns det nok var greit komme hjem å tisse!...
Det var mange fine valper å se , og morsomt å se lydighet og agility også. - Men masse rare folk da.. hundefolk er liksom litt en klasse for seg. Mange veldig koselige folk, men også mye negativt -mange som lar det gå utover hundene hvis ikke resultatene blir som håpet. Greit å bli skuffet, men det skal vel ikke gå utover hunden! Blir lei meg når jeg ser sånt. -og ellers generelt masse mas og kjefting..
Vi valgte å stille begge dagene fordi det er moro å se hvor mye som skiller fra dommer til dommer. Og det har endel å si. Også hvordan dommeren er. Lørdag var dommeren veldig hyggelig -ergo ble jeg glad og det ble lettere gå i ringen. Søndag var dommeren mer spydig og krass- og dette smitter jo over.
Lørdag hadde Fride lette ører og velpleid pels, søndag hadde hun store ører og dårlig presentert pels...
Men men dommeren har siste ordet uansett - det var flere deltagere som klaget og surmulte, det syns jeg jo er unødvendig.
(dommerkritikken ligger på http://www.hundenfordeg.piczo.com/ for de som er interesserte.)
Jeg var iallefall veldig fornøyd med Fride begge dager! Litt trekk for ører vet jeg jo at hun alltid vil få, men denne helgen fikk hun bra på bevegelser noe vi tidligere har fått litt trekk for)
Fride fikk BIM- sløyfe begge dagene. (Arja fikk BIR begge dager og Zelma 1. i sin klasse)
Det var 3 sheltier med begge dager. Den som slo meg begge dagene kom på 3.plass i best in show lørdag og 4.plass søndag - så jeg hadde igrunn hard konkurranse der!! En veldig fin representant av rasen som vi sikkert kommer til å se mer til.
- men uansett- Fride er jo verdens fineste sheltie for meg da :) Nå ligger hun og sover ved bena mine her. De to andre er i Sigdal idag (og snør inne?)

1 kommentar:

Kari-Anne Undlien sa...

Syns du har en sunn innstilling til disse utstillingene jeg, Lene. Dette skal nettopp være morro og show! Og går det til dundas, er jo hunden fortsatt den samme gode vennen :o)
Veldig, veldig synd at enkelte tar dette så alvorlig at det går utover hundene :o(