torsdag 14. februar 2008



APPORT og TARGETOVERFØRING

I går på kurset sto som sagt begynnende apport-trening på planen. Først begynte vi med vanlig oppvarming hvor jeg trente litt rygging, fri ved fot, frivillige sitter .litt håndtarget osv. Fride måtte "kjefte" litt med engang, men ellers var konsentrasjonen bra. Deretter sto apporten for tur. jeg hadde med meg diverse utvalg -fra kjøkkenredskaper til sure sokker (..) og valgte å starte med en liten plastapportbukk. Kravene var ikke de største, jeg var fornøyd for interessen og fride fulgte apporten rundt. Endel av gangene bet hun også over den og det var jo bra. Jeg byttet til en tresleiv etter en stund for å variere litt og denne var nok mer fristende å gape over. De fleste andre hundene kom nok litt lengre enn oss, men jeg var fornøyd (og ganske redd for gå for fort frem akkurat med den her øvelsen som vekker minner om MASSE jobb i lange tider som til slutt resulterte i 10 sek holde fast for fenris..). Etter denne økta , trente vi på BLI. Jeg begynte med bli sittende (som vi har trent endel på hjemme) og gikk etterhvert over på bli stående- som er ganske mye mer utfordring. Til slutt ble det tid for litt targetoverføring. Fride tok targetoverføring til kjegle etter to repetisjoner og dette var nok noe hun syns var moro. Overføring til vegg var desto verre, her leita hun bare etter hånda mi. Vel fornøyd med kurset og egen innsats , unnet vi oss en burger på vei hjem mens Fride og Jexie sov godt i bilen (slitne og mette..)

I dag er det strålende vær. Etter å ha ordnet med hester gikk jeg en tur i skogen med Fride & fenris før frokost. Visste jeg hadde litt kontorarbeid å unnagjøre (som gjøres innimellom blogging, her må man utnytte tiden!), så deilig med litt frisk luft først.

Etter frokost ble det en liten økt med Fride. Først 3 x 5 repetisjoner med apport (tresleiva) hvor målet var å bite over. resultatet ble slik : 11111, 11111, 11011

så sto targetoverføring for tur. Målet for denne økta var å dytte på post-it lapp (på skuff) med snute. Som i går leita hun endel etter hånda når den ble tatt bort, og hun tilbød da noen andre ting. Men da hun bare fant ut at det var lappen hun skulle berøre så fikk vi mange fine gjentagelser. gav meg mens leiken var god , får heller prøve rekke en økt eller to senere idag også. Fride dytter ganske hardt med snute på håndtarget, så å lukke skuffer burde ikke bli noe problem.

Nå får jeg gjøre ferdig kontorjobb før det bærer ut i finværet igjen. Ikke no jobb idag (har jo aldri FRI da , men kan iallefall legge opp dagen selv idag!! deilig!) Nils Anders og jexie er på røntgen idag, vi er veldig spente på utfallet!!

Ingen kommentarer: