mandag 13. oktober 2008

hundetrenerskolen 2.helg


Ja da var 2.helga over. Det har vært veldig spennende og lærerikt! masse teori og informasjon (så hodet mitt var helt fullt og vel så det) !

Vi startet lørdagen (kl 9) med å prate litt om erfaringer/ting som hadde skjedd siden sist. Vi fikk også forespørsel om vi ønsket et 1-dags kurs i ernæringslære for hund. Dette ønsket vi - og det ble bestemt at vi skal ha det i januar.

Så leverte vi den skriftelige leksa og måtte fortelle om hvordan den praktiske leksa hadde gått.

Turid fortalte noen historier - bla mer fra aepa-senteret (med omplasseringshunder) til Christina Muro i Baskerland.

Hun fikk også inn noen av sine "kjepphester" bl.a at vi alltid er så fokusert på handlinger. Vi må huske at det å takle verden er mye viktigere enn å gjøre ting /øvelser!

" Det handler om å være ikke å gjøre! "

Stort sett maser og styrer vi så mye at hundene ikke får sjanse til å vise eller utvikle sin evne til ansvar , konfliktløsning og medfølelse!

Ellers skulle helga i sin helhet handle om STRESS hos hund. Dette er et kjempe-omfattende tema. Vi gjennomgikk mye om dette både lørdag og søndag, men likevel gjennstår det mye å lære.

Vi hadde ikke noen praktiske øvelser med hunden denne dagen, men skulle øve litt hver for oss med båndtrening, samt gå en tur sammen med noen andre. Fride og jeg fikk en koselig tur rundt på jordene sammen med Stepanka og Doffen.


I løp av året skal alle ha en muntlig fremføring om et selvvalgt tema. Førstemann ut var Tina som fortalte om sin utdannelse som dyretolk. Et interessant tema og innlegg.


Søndag fortsatte teorien om stress. I tillegg var vi innom hjernen og det limbiske system.

Den praktiske delen idag skulle handle om paralell-gåing, så vi gjennomgikk dette inne og så flere videosnutter om temaet.

Etterpå gikk vi ut og prøvde oss. En veldig nyttig øvelse som går ut på at 2 (evt flere) hunder går ved siden av hverandre med mennesker som barriære i mellom. Dette er en fin gradvis tilnærming for hunder som ikke aksepterer andre /gjør utfall. ikke alle hundene våre trengte barriærer egentlig , men dette var jo for at vi skulle lære oss øvelsen ordentlig. Vi fikk både prøve å gå med hund og å være barriære flere ganger. i tillegg lærte vi mye av å stå på avstand og se hvordan hundene reagerte når "barriæren" var effektiv. - spennende!

Vel inne igjen var det Marit sin tur til å holde foredrag. Hun snakket om marsipan siden det er det hun jobber med. - vi lærte at marsipan var bra mot stress (i tidligere tider ble det lagt på apotek..) og så fikk vi spise så mye marsipan vi orket resten av dagen...

(- Jeg fant ut dette virkelig er et kurs for meg - før på dagen hadde vi lært at jogging ikke var så bra, nå får vi høre at marsipan og sjokolade er lurt å spise!!) :)



Neste gang er det min tur til å holde foredrag - jeg aner ikke om hva..

Vi skal også ha foredrag om en bok/litteraturanmelding, slik at vi får høre om 20 forskjellige hundebøker i løpet av kurset. (2 skal ha neste gang)

ellers er leksa til neste gang :

-observere og notere stress-symtomer på hunden hver dag .

- ta hvilepuls på hunden

- gå turer sammen med andre hunder

- øve videre på båndtrening

- begynne å tenke på tema til hovedoppgaven...


2 kommentarer:

Kari-Anne Undlien sa...

Hehe, du kan vel holde et "lynkurs" i klikkertrening så får du skikkelig stjerne i margen hos Turid ^^

Hva med å holde et foredrag om hestens språk? Hva er forskjell mellom hundens språk og hestens? Noen likheter? Det hadde ihvertfall jeg syns var interessant å høre på. Og dette tror jeg du kan mye om :o)

Hihi...den marsipanteorien likte jeg. Elsker marsipan! Men siden jeg nå har helt kuttet ut sukker og stivelse fra mitt kosthold og konvertert til Steinalderkost, må jeg vel nøye meg med søte drømmer heretter ^^

Flott referat fra samlingen Lene! :o)

Aase sa...

Hei Lene.
Bra referat!. Enig med Kari-Anne, hestens språk er kjempespennende å lære om,- og forskjellen mellom hunde og hestesråk er greit å få litt kunnskap om. Du kan jo ha et prøveforedrag for oss? ;-). Jeg er forøvrig i samme kategori som deg.. elsker marsipan og hater jogging..