torsdag 9. oktober 2008

Frides dag med jakt og vokting (lekse..)

lekse til lørdag (hundetrenerskolen 2.samling) - tips og rettinger mottas med takk :)

EN DAG MED FRIDE :

MORGEN : Fride får en gulrot-bit mens jeg smører niste til ungene. Hun snuser på den, kaster den i lufta, løper etter den, fanger den, kaster den bortover igjen, fanger den, for deretter å legge seg under bordet og bruke god tid på å knaske den i seg. - jaktatferd.
Da jeg leier hestene ut fra stallen løper hun etter de og bjeffer. Løper rundt et par ganger, men mest bak hesten. Da hestene er på plass i inngjerdingen stopper atferden (jobben er gjort..). Hun gjentar det samme med alle hestene jeg leier ut- med høyest intensitet mot de minste hestene.
- jaktatferd.


Fride ser på det som sin oppgave å hjelpe til få hestene dit de skal. -og lykkes hver dag - hestene går jo til inngjerdingen (selv om de nok hører mer på meg enn på Fride..) :)

FORMIDDAG: Fride finner en spennende lukt i skogen. Snuser og går innover med nesa i bakken. (kommer etterhvert etter meg og avbryter søket) - Jaktatferd.

Fride ligger på fanget på sofaen og halv- sover. Jexie går forbi. Fride gjør "utfall"- hopper litt mot jexie og smeller med tenner (de har nok "sagt" noe til hverandre før dette, men jeg leser og får ikke med meg alt..) - jexie går bort (faktisk!..) - Forsvar/vokting.

Fride hører Fenris bjeffe ute. Bjeffer og løper mot vinduet på kjøkkenet. - Forsvar/vokting.

DAG/ETTERMIDDAG : Godbit-søk inne i stua. Snuser, sporer og finner raskt alle godbitene.

-Jaktatferd.

Hun har funnet et griseøre under sofaen. Ligger på sofaen og spiser på det. Løfter leppa (uten en lyd) da Fenris nærmer seg. - Forsvar/vokting.

Fride løper etter Stine og biter i bukse-beina. (Stine stopper og leiken tar slutt.) - Jaktatferd.

Så finner hun jakka mi i stua (med godbiter i lomma). Snuser, drar den frem og bortover gulvet. Prøver å finne en åpning. - Jaktatferd.

Hører en lyd ute (jeg vet ikke hva). Bjeffer og løper litt rundt. - Forsvar/vokting.

KVELD : Fride ligger og sover inne. Hører en bil på gårdsplassen. Lytter, spretter opp, bjeffer og løper til døra. - Forsvar/vokting.

Hun går bort til leike-kassa i stua og finner seg en leike (bamse). Slenger den bortover gulvet, løper etter, kaster den opp i lufta noen ganger, biter i den, løper rundt med den i munnen.

- Jaktatferd.


her er noen av naboene våre :) Fride ser ikke på dem som sin flokk og bryr seg dermed ikke om dem. (Den første dagen etter de kom fra beite, satt hun ved gjerdet og så på dem en time. man kunne nesten se henne tenke :" mere jobb til meg tro?"...)

oppsummering/konklusjon av observasjonen :

Det virker som Fride viser mer jaktatferd enn vokting (men begge deler er tydelig til stede). Innenfor jaktatferden er det gjeterinnstinktet som kommer klarest frem. Hun jager hester og katter når de (etter hennes mening) ikke er på riktig sted. De som ikke regnes som hennes flokk (naboens sauer, dyr på beite, elg og rådyr i skogen osv) bryr hun seg ikke om og jager heller ikke.

Hun er også litt urolig inne når ikke alle familiemedlemmene er på et sted. Roer seg best når alle er samlet i sofaen 8så kan gjete oss litt også).

I tillegg til dette er hun på konstant søk etter spiselige ting (ikke alltid spiselige i mine øyne- feks bendel-ormen i fjor vinter..)


- Alt i alt en spennende observasjon som gjør meg mer oppmerksom på hunders ulike atferd.

Ingen kommentarer: