lørdag 27. september 2008

prøvekaninene

" meninga jeg skal gjøre no med dingsen der?..."


"legge meg ved siden av kanskje ? Det var jo lett! hæ ikke no klikk?"


"prøve tenke ut no annet lurt da!...


"kan jo løfte den for eksempel, hørt at vektløfting er bra!"


"Yess! Full pott - klikk! Da slipper jeg den (og får skinkesteik..)!"

Ja idag var første gang på hundekurset ("familiehunden") og 8 prøvekaniner var på plass. Jeg hadde understreket i innbydelsen at kun de 2 -beinte skulle lide over å være de heldige(?..) utvalgte til å være mine prøvekaniner. Hundene er ingen test-dyr ;)
Som sagt 8 2-beinte - og 5 hunder (Leo- gordon setter, Ronja- gordon setter, Zelma/rottweiler Bulle - staffordshire bull terrier, Nelly- border collie/berner sennen)
i alderen 8 uker - 5 år.
Vi startet først med teori. Her fikk jeg nok luftet mine kjepp-hester godt (veldig kjekkt å kjenne alle deltagerne på første kurset..)! Klikkertrening, valpehåndtering, "problem-håndtering" og ikke minst å bruke ordet nei MYE mindre!! - det sistnevnte trenger de fleste bli minnet om. hvis vi sier nei flere ganger enn bra i løp av en dag, så er vi på villspor. -dette mener jeg gjelder i forhold til unger også! (prøver å tenke over det når jeg jobber på skolen -og med ungene her også. ) Vi kommer så mye lenger med motivering og ros/belønning.
Og alle var enig i at de jobbet bedre om sjefen viftet med en tusenlapp ekstra enn truet med overtid ;)
Etter denne teorien var det en liten økt med hundene. Lufting, litt snusing -og innføring av klikker for de som ikke kunne det fra før.
Dvd-film om hundens språk sto nå for tur. Det var nok nyttig for alle.
Kontakt og innkalling var øvelsene som sto på lista idag. Deretter fikk de med seg hjemmelekse.
Jeg syns alle var veldig flinke og det var skikkelig morsomt, så gleder meg alt til neste gang.

Jeg har også rukket 2 små-økter med Fride idag. Den første med dekk og sitt med håndsignal, dette gikk veldig fint selv om det var lenge siden jeg kun hadde brukt tegna - hun bommet ikke en gang. Senere hadde vi en økt med apporten som jeg også var fornøyd med med tanke på at det var lenge siden sist (og at dette IKKE er favoritt-øvelsen vår). Hun beit fint over og plukket også apporten fra gulvet.

Ellers har jeg vært alene idag -og hatt skikkelig luksuskveld. Helt stille i huset (ikke tv eller annet bråk, laks & bakt potet + masse godteri... - god bok og internett. Trøtte hunder som ikke snorker engang)

2 kommentarer:

Wilde sa...

Hellu! Takktakk, planer om egen Nelly-blogg etterhvert, faktisk ;) Takk for artig og lærerikt kurs! Tror vi hadde godt av det begge to, både jeg og Nelly :) Positivt overraska over Nelly! Hu har så veldig godt av å se andre bikkjer. Dårlig sosialisert fra begynnelsen, skaper på en måte hull i "oppdragelsesgrunnmuren" hennes.
Men håper hun kanskje engang innser at andre hunder ikke er så slemme og ekle :)
Hvis hun møter en Billy-hund for eksempel. Husker hun var veldig glad i han..
Kunne jo hende Nelly og Fride hadde blitt venner, for Fride virker veldig real! Hadde vært gøy å prøve.

Greit at hestekurset er flyttet - mer tid på å øve ;) Hehe.

Tok en del bilder da hundene leika på slutten. Noen ble ganske bra faktisk! Kan legge de ut på bloggen til Ayuhwa, så kan du bare ta de hvis du vil :)
Hilsen Wilde
(litt lang kommentar, men, hehe)

Aase sa...

Hei.
Hadde værr koselig om du kom å trente med oss en dag:-)
Så gøy med eget kurs,det kommer til å gå kjempefint!
Jeg har jo hatt store planer om å ta en tur for å spørre pent om jeg kan få klikkertrene en hest for å tørrtrene før Trondheimsturen,- men der rekker jeg nok ikke, siden eksamen er neste helg allerede..Tiden flyr,- men som sagt,- hadde vært gøy å se dere en dag altså!lykke til med kurset!
Aase