onsdag 17. september 2008

dyremishandling, brødkurver og andre tanker..


Det jeg egentlig skulle skrive litt om idag , var de late dyrene mine her hjemme.

Men akkurat nå kom jeg over en STYGG video-snutt på ABC news. Den viser mishandling av griser ved en stor oppdretterfarm i USA. Dyr som blir slått med jernstenger, grisunger som blir klippet halen av (uten bedøvelse) og "avlivet" ved å bli kastet i gulvet (og deretter lagt i en haug - vi ser på bildene at bare en brøkdel er døde..). Uff nei dette er egentlig sånn jeg ikke kan se. men likevel bør jo folk se det - og vite hva arten menneske er i stand til å påføre hverandre og andre arter av grusomheter.. Dette er ikke en enkelt hendelse desverre.

Så mens vi dyreglade sliter med dårlig samvittighet for at hunden fikk for lite sysselsetting idag, eller vi slett ikke får sove fordi pus er ute i regnværet... finns det andre mennesker uten evne til å vise empati med dyr (eller andre mennesker vil jeg også tro). Empati er forøvrig noe av det viktigste vi kan lære barna våre syns nå jeg. Hvis en av mine unger hadde mishandlet et dyr, da hadde jeg følt meg totalt mislykket som mor. Da hadde det faktisk vært lettere å takle hvis de ble bankranere... ;)

Uff nok om dette nå. Vi får være glade for alle de som jobber frivillig for å bedre dyrenes vilkår i verden! Og være glad for alle dyr som har det bra. Og kanskje kan vi bidra til en dråpe i det store hav ved å fremme gode holdninger og spre informasjon (ikke minst til den oppvoksende generasjon)


Her hos meg BOR dyrene i huset. Hundene ligger i sofaen og kattene går rundt på kjøkkenbenken.. sistnevnte har jeg prøvd gjøre noe med, muligens litt tafatt, så de er fremdeles på bord og benker. De sover der til og med.. Antagelig er det et fint fristed fra hundene.

- Til dere som spiser her : jeg er storforbruker av KLOR , så ingen blir matforgiftet! ;-)

En dag jeg var ute og shoppa litt, kjøpte jeg meg ny brødkurv. Ganske fornøyd kom jeg hjem. 5 minutter etterpå husket jeg HVORFOR jeg ikke hadde brødkurv fra før... Fordi Katrik trur det er senga si. selv om kurven var i minste laget, var han storfornøyd! Og jeg litt oppgittt.... Brødskivene serveres fremdeles på tallerken her i huset..


Ellers har jeg vært forkjøla med feber og vond hals og rygg noen dager, så trening av hunder har vært nedprioritert. men litt innendørs godbitsøk har det da blitt innimellom.

Ingen kommentarer: