fredag 6. februar 2009

hundeklubben igjen


I går tok Fride og jeg en tur til Helgelandsmoen igjen -og trening i regi hundeklubben.
Det var 5 andre hunder der. En annen som trener med klikker - de øvrige mer av det tradisjonelle slaget ;) men hyggelige folk alle sammen.
Det var ikke de høyeste målene jeg satte meg denne dagen heller. Synet av andre hunder er mest forbundet med "yess jeg vil leike!!" i Fride sitt hode... Så vi måtte begynne litt på sidelinjen. og kontakt og frivillige sitt var mer enn nok å forlange. Etterhvert kunne vi nærme oss ganske mye med sitt under baklengs marsj - og var til tider ganske fornøyd med oppmerksomheten. Hun bjeffet endel i de periodene hun var uoppmerksom , og hun blir fort med i koret hvis andre bjeffer. men blir stille igjen når vi beveger oss vekk.
Fordi alt annet er veldig spennende, vil det jo si at belønnigene ikke er attraktive nok. Pølser må derfor byttes ut med noe annet neste gang + at jeg må se på alternative belønninger. Litt leik fungerer, men blir raskt oppglødd av dette -noe som jo igjen fører med seg bjeffing.. Da vi vekslet til øvelser som hånd-target og snurre rundt, var hun imidlertid helt med! Det virker her som det er selve øvelsen som er belønninga (-og de kan dermed fint fungere som belønning for andre øvelser).
Så målet nå fremover er å trene MER med forstyrrelser (helst andre hunder! - evt katter..) og passe på å ikke kreve for mye men gå skritt for skritt og samtidig legge det opp til at treningen skal være motiverende (dvs både selve øvelsene OG belønningen). Så får jeg heller trene på mer "kompliserte" ting hjemme på kjøkkengulvet.


På formiddagen gikk jeg og Fenris tur sammen med Nina og Zelma. Ble bare en snau time, men litt vassing i snø, så både vi og hundene fikk brukt seg litt. Fenris koste seg veldig sammen med Zelma (og uten fride og jexie!!) , han er veldig grei å ha med løs, men et mareritt i bånd (spesielt nå som det er glatt - han veier nesten det samme som meg , men med lavere tyngde/trekkpunkt... hm.. trene tro?..)

Idag har Jexie leika sisten med hestene i snøen (var ikke så lett få med seg inn igjen..), Fride har hatt en kort kjøkkengulv-økt, Fenris har snorka på fanget mens jeg leser lekser -og alle tre har hatt godbitsøk inne, så nå sover de godt!

1 kommentar:

Bente, Bulle og Chex sa...

Så flink du er til å trene for tiden:)
Jeg må ta meg sammen og trene til utstilling til uka!