torsdag 12. februar 2009

bikkjekaldt


Etter et par milde vintere for noen år siden , ble det skreket opp om global oppvarming, at vi hadde ødelagt temperaturen og at vi måtte se langt etter gammeldagse vintere igjen! Nå er jeg egentlig ikke så bekymret lengre. For denne vinteren har det da både vært nok snø og kuldegrader til å måle seg med barndommens minner om snøengler og neglesprett...

Fint er det ute da! men egentlig finest å være inne og se ut. Idag var det minus 21. har såvidt våget meg ut av døra for å fylle vann til hester, mate kanin og hente ved. Bikkjene ville gjerne bli med inn igjen. Vannet i stallen hadde selvfølgelig fryst, så tok inn 3 hester som får fungere som varmeovn noen timer der.

Ellers har uka gått fort - snart helga igjen (og hundetrenerskolen). Forrige fredag var jeg og unga og spiste taco hos søstern & Therese. Denne gang var det Fenris som fikk være med. Det var lenge siden han hadde vært på besøk hos noen ( ikke alle steder det er like ok å ha med en stor glad og hoppende, spinnende schæfergutt...), så var fin trening for han. Og han roet seg egentlig mer enn forventet. Zelma var glad for besøket, og de var også ute og løp litt (-og kom så fint til verandadøra når de ville inn igjen).

Fra lørdag til søndag var vi i Sigdal (feiret bursdagen til Nils a med fam hans). Fride fikk være sammen med toller- Arja (som egentlig ikke "liker" andre hunder), det gikk veldig fint.

Tirs og ons jobbet jeg på skolen , i 3. og 4.klasse , veldig koselig.

Det har blitt ganske mye inne på hundene. Litt trening på jexie og Fride -og ellers litt gjemsel og godbitsøk.

I gårkveld tok jeg med Fride og Fenris til Vikersund og trente der mens Martin var på fotball. Fride fikk en liten tur rundt i boligfeltet ved skolen. Fenris trente jeg litt med. Han var ukonsentrert og masete først , men da jeg tok av båndet (det var temmelig stille der -og stoler ganske bra på innkallinga..) ble det noe helt annet. Trente sitt under baklengs marsj (eller spurt) og sitt og bli med innkalling. Fikk noen veldig morsomme innsitter (som nok ikke hadde begeistret evt lydighetsdommere..) - full fres, 2 meter hopp rett til værs , snu i lufta og pang ned på plass :)

etter en halvtime var fingra mine så stivfrosne at jeg såvidt fikk starta bilen. Så kjørte vi oss en tur opp i hoppbakken der hundene fikk løpe løse og snuse på masse spennende. Det var ikke en sjel der og veldig mørkt, så jeg syns nesten det var litt skummelt (med kirkegården og det hele...), mens bikkjene koste seg veldig.

Ingen kommentarer: