mandag 28. desember 2009

ÅRET 2009

ja da er det bare noen dager igjen av dette året også. Tiden går fort.. ikke alle mål er nådd, men vi har da fått gjort litt dette året også.
I begynnelsen av året var Fride og jeg litt på treningssamlinger i Hønefoss hundeklubb. Etterhvert som agility overtok mesteparten av interessefeltet gikk vi over til brukshundklubben som har sitt tilholdsted på Tyrimyra.


vårt første agility-kurs deltok vi på i mars. her fikk vi prøve oss på de fleste hinderne , noe både Fride og jeg syns var veldig moro :) Det ble deretter agility-trening 1 gang i uka (+ litt hjemme) og et videregående kurs i løp av sommeren.
Det har blitt lite lydighetstrening på hundene, ikke noe kurs desverre, men litt trening her hjemme har det da blitt på dem alle tre. Innkalling er vel det som har hatt høyest prioritet og som jeg syns vi har sett fremgang på. Fride kan jeg nå ha med løs overalt uten å være redd for at hun skal ta seg en tur eller ikke ha lyst bli med hjem. Og Jexie har også blitt mye bedre.
Jeg har fått med meg noen foredrag i løpet av året - 1 med dyretolken Sissel Grana, 1 med Anne Lill Kvam og flere med Turid Rugaaas.

Fride er rukket bli 2 år og voksen dame :)


Jeg fullførte utdannelsen hos Rugaas med bestått på fremmøte, hovedoppgave , praksis og fremføring. Syns jeg har lært utrolig mye på disse 13 helgesamlingene!
Planen er å jobbe litt med hund også ved siden av rideskoledriften (i liten målestokk), med familiehunder og valper som mål. I løpet av dette året arrangerte jeg 1 valpekurs, 1 heldagskurs og 2 aktivitetsdager.
Jexie- mor er blitt 3 år og begynner bli voksen hun også (selv om det har tatt tid...) Det beste som er skjedd med henne i løp av året, er at hun og fenris nå går bra sammen. Det skyldes flere ting : vi har jobbet mye med mobbe-tendensene, hun har blitt eldre og roligere, hun lar fenris være mer i fred etter han ble syk , og at de nå bor sammen hele tiden (før var hun jo noe i sigdal også og da ble det verre når de kom sammen igjen). - Litt av mobbetendensene går nå utover Fride isteden, så dette må jobbes litt med, men er ikke noe stort problem.
Desverre ble det ingen valper i 2009 verken på Jexie eller Fride. Sånn går det når den 2-beinte i huset settes i avl isteden (...) -selv om hun neppe hadde kommet igjennom nåløyet i en eksteriørutstilling ;)



Det har blitt mange veterinærbesøk med Fenris dette året. Han har jo vært plaget med kløe og betennelser hele livet, og fikk omsider en diagnose (anal furunkulose) som ikke er særlig lovende. På nåværende tidspunkt er han etter forholdene ganske bra. Såret i rompa er litt mindre og ikke så betent (men ikke borte) , kortisonen holder det ganske bra i sjakk. men bra er han ikke.. Matlysten er det ikke noe å si på. Nå veier han 39 kg (10 kg mer enn han gjorde i vår), så her må vi vel passe på at han ikke blir for tjukk ..
vi er stort sett fornøyde med året som gikk. Året vi nå skal inn i har vi ikke satt oss de største målene for. men gleder meg til å komme igang med hundene igjen. Og agility-bane hjemme planlegges løp av våren /sommeren !















2 kommentarer:

Kari-Anne Undlien sa...

Hei, Lene - og takk for hilsen i bloggen min!

En fin oppsummering av 2009. Ser du har nådd flere mål dette året. Blir jo ekstra spennende for deg og familien året om kommer da! :D

Ha en fin nyttårsfeiring, og lykke til med nær forestående "begivenhet":D Klem!

Linda sa...

Gott Nytt År! Läser i bloggen din men har lite dårlig tid om dagen så det har inte blivit många kommentarer, men som du skriver, jag følger med litt allikevell :)

Får håpe vi kan ses någon gang under 2010:)